יום ראשון, 5 במאי 2013

מטלת סיכום - השתלמות תקשוב

                         מטלת סיכום פיתוח משימה מתוקשבת

 

הגדרת הנושא - כתיבה יצירתית
מקצוע ותחום - חינוך לשוני - כשורי שפה
קהל היעד ומסגרת הזמן- תלמידי כיתה א'1 במסגת שיעור כתיבה .
 
הצגת מטרות  ברורות  של המשימה:
מטרה בתחום התוכן - לפתח כישורי הבעה בכתב בקרב התלמידים .
כמו כן , לפתח כישוריים תקשורתיים וחברתיים ולתת לתלמידים הזדמנות להוציא מן הכוח אל הפועל את יכולותיהם היצירתיות .
מטרה בתחום מיומניות הלמידה - התלמידים ילמדו לכתוב  דו שיח בין דמויות .
בדרך זו נוכל להתמקד במיומניות הבאות :
 אבחנה בין עיקר לטפל ,
התמקדות ברעיון או בנושא מרכזי ,
הבחנה בין דיבור לבין מחשבה ( זאת באמצעות השימוש המתאים בבעיות השונות )
והתאמה בין טקסט לתמונה .
 
מטרה בתחום אוריינות התקשוב - הכרת כלים שיתופיים. שימוש במקלדת המחשב לצורך כתיבה והבעה .
 
הכלי בו בחרתי לבצע את המשימה הו א: " מדברים קומיקס " של מט"ח .
בחרתי להשתמש בכלי זה מכיוון שהקומיקס מזמן ומעודד לכתיבה באמצעות דמויות מגוונות , תמונות רקע ובועות דיבור / חשיבה .
מאחר ותלמידי כיתה א' נמצאים בראשית תהליך הכתיבה , כלי זה מתאים , שכן אין צורך במלל רב בשלב הראשוני .
הכרת הכלי תסייע לי בעתיד לאפשר לילדים לייצג סוגים שונים של מידע , לתאר תהליכים ותופעות ולהציג טיעונים ונקודות מבט שונות .
תהליכי החשיבה הבאים לידי ביטוי באמצעות כלי זה הם :
יכולת תכנון
פתרון בעיות
ואסטרגיות החשיבה מסדר גבוהה הם :
זיהוי רכיבים וקשרים
ייצוג ידע ,
מיזוג וארגון מידע .
ניתן לראות כי בשלב הראשון הילדים בוחרים תמונת רקע , דמות אחת או יותר ובוחרים בועיות דבור או מחשבה על מנת לייצג את הרעיון או בנושא הספור שברצונם לכתוב .
בכל פעם הם מחליםים את הרקע , מוסיפים דמויות או מסירים חלק מן הדמויות וכותבים את השיח בין הדמיות . בדרך זו נוצר סיפור קומיקס מקסים .

השלב הבא הוא כתיבת הספור השלם . בחלק זה אני אלמד את הילדים את התבנית הסיפורית .
כל ילד/ה ידעו מה צריך להיות בפתיחת הספור , מה בגוף הסיפור ומה בסופו .
הילדים יתבקשו לחזור אל ספור הקומיקס שכתבו להתבונן ברצף התמונות ובעזרתם לכתוב את הסיפור השלם . לאחר שהילדים ידעו מה כוללת פתיחת ספור לדוגמא , הם יחזרו אל התמונה הראשונה ו"יעבו " את הטקסט שבקומיקס . הם יציינו היכן מתרחשת העלילה , מי הן הדמויות ומתי האירוע מתרחש . עליהם יהיה ליצור רצף הגיוני ליתר תמונות הקומיקס , להראות התפתחות של העלילה ואת סיומה .

מקורות מידע  יהיו ספורים קצרים שהילדים ייחשפו אליהם , על מנת לזהות בהם את חלקי הספור השונים וללמוד מה נדרש בכתיבת הסיפור השלם שלהם .

שילוב אמצעי תקשורת עם קהל היעד :
 
במקה זה של תלמידי כיתה א' , אלמד את הילדים להכנס לגלריית העבודות ולהתרשם מהסיפורים שכתבו חבריהם .
כך יוכלו הילדים לתת משוב לחבריהם וללמוד מעבודות חבריהם .

גיבוש התוצר  






 
להלן צילום מסך המציג עבודה של תלמידה בכתיבת הקומיקס שלה .

 
 
ולהלן דוגמא נוספת של שלב א שהוא כתיבת הקומיקס ולאחריו השלב השני שבו התלמיד מעבה את הקומיקס ויוצר ממנו ספור . (ניתן לראות מצילום המסך רק את תחילתו של הסיפור , שכן רצף התמונות ארוך מאוד וכמובן שיש לו המשך . )
 
שלב א : יצירת הקומיקס
 
 
 
 
 
השלב השני - בו התלמיד כותב ספור בעזרת תמונות הקומיקס שכתב בשלב הראשון.
 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
רפלקציה : 


 
 ההתנסות בשמוש בכלי "מדברים קומיקס " הפתיעה אותי מאוד לטובה .
מצאתי את עצמי נלהבת לא פחות מן התלמידים . כאשר ראיתי את ההתלהבות המיידית של הילדים מן  השימוש בכלי והבנתי עד כמה הוא מזמין ומעודד את הילדים לכתיבה , הבנתי שעליי לשלב את השימוש בכלי זה באופן קבוע בשיעור כתיבה .
התלמידים לא רצו לסיים את המשימה וביקשו להמשיך , על אף סיומו של השיעור .
תלמידים אחרים שלא התנסו עדיין בכלי ושמעו מחבריהם על השיעור שהתקיים , רדפו אחריי ובקשו שאאפשר אף להם להם להנתסות .
מניסיוני , אני יודעת עד כמה קשה לילדים להתחבר למשימות כתיבה , כמה קשה להם להתחיל , כמה קשה להם להחשף . . .
השימוש בכלי " מדבים קומיקס " והאפשרות לבחור את רקע  מתוך מגון רחב , לבחור דמויות שונות - ילד , ילדה , בעל חיים , מכשפה , חללית או כל דבר אחר , הקלו מאוד על התלמידים . גם העובדה שאין הם נדרשים לכתוב מלל רב בשלב הראשון , הקלה מאוד על הילדים .
לתלמידים הרבה יותר קל להתחיל בכתיבה כאשר יש משהו ויזואלי מול עיניהם . הרבה יותר קשה להתחיל משהו שאינו קיים עדיין אפילו בדימיון . עצם ההמחשה תורמת הן ליכולת ההתחברות של התלמידים למשימה והן ליכולת שלהם להרחיב את הכתוב ולתאר את הרקע והדמויות . קל להם ל"עבות " את דבריהם כאשר התמונה נראית אל מול עיניהם .
אני סבורה שחשיפת הילדים לכתיבה באמצעות הקומיקס בראשית דרכם תסייע ותשפר את תהליכי הכתיבה שלהם .
יחד עם זאת נתקלתי גם באכזבות של התלמידים כאשר עבודתם לא נשמרה כהלכה וכל עמלם ירד לטמיון . היו מצבים שבהם השמירהל א בוצעה כהלכה ולא תמיד בגלל האופן בו התלמידים בצעו את השמירה , אלא בגלל תקלה במערכת וזה יצר מעט קושי .
למרות שגם כאן לתלמידים לא היה קושי גדול להתחיל מההתחלה .
התרשמותי היא שהכלי ידידותי מאוד , קל להפעלה , מפתח יצירתיות ותורם לשיפור תהליכי כתיבה .






 



 
 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה